onsdag 2 mars 2011

Vår ?

Nu måste det väl snart vara vår. Idag var det faktiskt flera grader varmt och strålande sol. Skööönt! Nog tjatat om det. Man kan ju i alla fall inte göra ett skit åt det! Tyvärr. Nå´t man däremot kan göra något åt är ju det som händer i garaget. Där inne är det ju samma årstid jämt. Ni som följt min tidigare blog vet ju att det stått still långa perioder och att det skulle varit klart för länge sedan men av olika anledningar blivit uppskjutet. Nu säger jag så här att det får ta så lång tid det vill. För min del så är det själva byggandet som är kul och slutresultatet får ses som en ren bonus. Likaså är det inte så viktigt att det blir den snabbaste bilen på banan utan stuk, attityd samt att det låter rätt är viktigare för mig. Jag kanske är lite knäpp men jag får ståpäls på riktigt när jag hör en uppkorkad Bigblock-Cheva varva ur. Mums! Det finns säkert många, både europeiska och japanska "tryck o pys-raketer" som är betydligt snabbare än det här nånsinn kommer att bli men det skiter jag i för det är i alla fall inget fränt! Så fick jag det sagt också, med all respekt för dom som faktiskt gillar sånt. Som ni ser på bilderna så är det dags att sätta ihop bakaxeln med allt vad det innebär. Det viktigaste är att det blir spikrakt efter svetsning. Tidigare erfarenheter av en krokig banjo med drivaxel"flykt" som följd vill jag inte uppleva igen. Lite har man ju lärt sig med åren så den här gången blir det blindlager och en svarvad axel genom hela banjon som gäller under svetsningsarbetets gång. För att fixera axeln i mitten kommer den gamla klumpen att användas som jigg för blindlagren. Låter det konstigt så häng med framöver så ska jag fota det hela. Inte vet jag om det är så man gör men så tänker jag göra. En annan sak som jag funderat över är varför alla amerikanska växelspakar måste vara så klumpiga och "rassliga"? Jobbet som spaken i huvudsak ska göra i mitt fall är att så snabbt som möjligt vidarebefodra rörelsen från handen till växellådan från 1:an till 2:ans växel. Sen är det klart. En enda ynka rörelse förutom den till backen efter burnisen. Måste ju funka med nånting enklare än en 5 kilos koloss från Mr. Hurst eller vad dom heter. Jag har i alla fall modifierat en betydligt lättare historia från en gammal Volvo. Vet inte hur den kommer att funka men tror i alla fall att den ska klara jobbet. Den var i alla fall mycket billigare än en köptas-shifter vilket passar ett lågbudgetbygge som detta. Det var allt för den här gången så häng med framöver så får ni se hur det går. Ha det bra i vårsolen !  Uffe

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar