söndag 17 juli 2011

Hus o sånt !

Hur går det i verksta´n då? Jodå det knallar sakta frammåt skulle man kunna säga. I bostadshuset fortgår renoveringen som planerat med isolering och gipsning i rasanda fart. Köket och ett rum är så gott som färdigt med bara en del målningsjobb kvar. En fjärdedel av taket är omlagt och ett andra rum är påbörjat. Ja, dom ligger inte på latsidan direkt skulle man kunna säga. Ibland undrar man var dom får energin ifrån. Det känns i alla fall väldigt bra tycker jag samtidigt som det blir så j--la fint. Man kan inte tro att det är samma hus längre när man kommer inn i domfärdiga rummen. I verkstadsdelen fortsätter Arvid med sitt Epa-bygge samtidigt som han pillar lite på Cheva-karossen med nånting drömmande i blicken. Jag tror att han gärna skulle hoppa över "epa-perioden" och ge sig direkt på ett hot rod-bygge men det är ju ett tag kvar till 18-årsdagen så det blir att bita i det sura äpplet och åka 30 några år först. Surt men sant. I övrigt så ska den lilla delen av verkstan rustas färdigt nu på semestern med lagning av spruckna väggar igenläggning av fönster och en dörr samt målning av väggar mm. Ingen semester direkt men väldigt kul. Innan sommaren är slut ska även värmepannan monteras och startas upp med allt vad det innebär med rördragning, eldragning samt byggandet av pannrum. Det ska bli rätt intressant att bygga ett nytt värmesystem från scratch. Har försökt att lära mig det viktigaste men jag måste nog plugga mera i ämnet känns det som. Ska försöka att "bygga inn" möjligheter att lägga till energisparande komponenter som solfångare, berg el. jordväme mm.mm. Vi får se vad det blir men möjligheten ska i alla fall finnas att "docka" på så´na saker i framtiden. Nu är även badrumsbygget i vårt hus i sin slutfas efter ett år eller så, så nu kan jag snart koncentrera mig på verkstaden på allvar. Känns akönt! Även centraldamsugaren som jag lovade min kära hustru för sådär en fyra år sedan blev monterad här om dagen. I bland överträffar man sig själv! (he! he!)
Nä, nog svamlat för idag. Nu är det nog dags att hoppa i lopplådan för min del då det är en ny spännande dag i morgon.  Sov gott och simma lugnt så hörs vi igen!     Uffe      

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar