lördag 16 juli 2011

Blues

Tjaba!
Måste bara berätta om min senaste musikupplevelse. För en tid sedan kom en förfrågan från en god vän om jag ville följa med till Uppsala och Katalin för att lyssna på musik. Inte vilken musik som helst för det var blues det handlade om och inte vilken blues som helst för det var John Mayall som skulle lira med sitt band. Denna grånade äldre herre som uppnått den aktningsvärda åldern av 78 år skulle skulle äntra scenen på Katalin. Oj! Det måste man vara med om. Denna guru inom brittisk bluesmusik som fostrat flertalet av bluesmusiker som kommer från denna ö-grupp. Bland dessa kan nämnas Eric Clapton, Jeff Beck, Mick Fleetwood m.fl för att nämna några. Med andra ord en mycket flitig herre när det gäller att hitta, fostra samt omge sig samt spela tillsammans med rent otroliga musiker. Och nu till det skojiga. Hur lät det? Oj! Oj! Oj!
Det absolut bästa jag har hört. Inte för att jag har hört så jättemycket men det här gick utanpå allt jag hört i alla fall. När han började lira och sjunga de gamla låtarna och även en del nyare material så var han inte 78 längre.. Otroligt att han kan spela och sjunga som han gjorde för 40 år sedan. Fan vet om inte munspels-solona lät ännu bättre nu ?! Häftigt !  Nämnas måste också att sin vana trogen hade han smått fantastiska killar med sig på gitarr, bas och trummor. Tyvärr snappade jag inte upp namnen på dessa fantastiska killar men det coola soundet sitter kvar i skallen, länge hoppas jag.            
                    Simma lugnt !    Uffe

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar